Je kledingkast opruimen – zo makkelijk is het

Je gaat een avondje uit maar je hebt niets om aan te trekken? Misschien heb je wel te veel oude kleding in je kast hangen waardoor je goede kledingstukken over het hoofd ziet. Klinkt dit paradoxaal? Dat is het zeker niet. Als je veel kleding hebt die je niet meer leuk vindt of die niet meer goed past, sta je elke dag opnieuw te tobben voor je kledingkast. Geen nood, wij helpen je door verschillende methodes te laten zien waarmee je structuur kunt aanbrengen in je kast. Ook geven we je tips hoe je niet meer passende en/of afgedragen kleding waar je al lang op uitgekeken bent makkelijk uitzoekt en wegdoet. Het resultaat zal zijn dat je opgelucht bent, plaats hebt gemaakt voor nieuwe kleding en als bij toverslag verlost bent van al je ongedragen shirts, broeken, schoenen etc.

Structuur aanbrengen in je kledingkast – maar hoe?

Slingeren er in jouw kast kledingstukken rond die je al jaren niet meer hebt gedragen, misschien zelfs nooit hebt aangehad en waar het prijskaartje nog aanhangt? Dan hoor je bij 15,4% van de mensen die volgens de statistieken regelmatig het gevoel hebben een miskoop te hebben gedaan. Deze miskopen plus afgedragen kleding zorgen voor een uitpuilende kast waardoor je goede kleiding niet meer terug kunt vinden. Zo kun je het gevoel krijgen dat je niets meer hebt om aan te trekken. Dan is het de hoogste tijd om je kast op te ruimen en opnieuw in te delen! Of je hieraan het liefst zo min mogelijk tijd spendeert, voor het rigoureuze werk gaat of stap voor stap de chaos aanpakt, is geheel aan jou. Om direct te bepalen welke opruimmethode het beste bij je past, vind je hierna een matrix waarin gangbare opruimmethodes worden vergeleken. Welke methode spreekt je het meest aan: de KonMari-, de 3-dozen – of toch meer de 5-S-methode? Als je nu denkt dat je ook gewoon op z’n janboerenfluitjes op kunt ruimen: daar zul je niet zo lang profijt van hebben. De meesten van ons zijn nu eenmaal geen ster in het aanbrengen van structuur, waardoor ongestructureerde opruim- en uitmestacties aan de orde van de dag zijn maar geen blijvend resultaat opleveren. Daarom informeren wij je graag hoe je beste langdurig structuur aanbrengt.

Opruimmethodes vergelijken – een matrix

Methode/
Vergelijkingscriterium
Logo KonMari-methode Logo 3-dozen-methode Logo 5-S-methode
Icon Centrale vraag

Centrale vraag

  • „Maak je me gelukkig?“
  • „Heb ik je nodig?“
  • „Wanneer heb ik je voor het laatst gedragen?“
  • „Kan ik je nog dragen? Pas je me nog?“
„Vind ik alles, wat ik nodig heb in één oogopslag?“
Icon Grondgedachte

Grondgedachte

Alleen dat wat mij echt gelukkig maakt, blijft. Ruimte voor nieuwe kleding scheppen Continue verbetering & optimalisatie
Icon Geschikt voor

Geschikt voor:

  • Boeddhisten
  • Minimalisten
  • Iedereen die open staat voor iets nieuws.
Voor iedereen, omdat het makkelijk is en snel ruimte schept. Voor iedereen die blijvend structuur wil en voor wie opruimen geen hobby is.
Icon Aanpak

Aanpak

Rigoureus & gestructureerd Snel & spontaan Continu & gestructureerd
Icon Tijdsfactor

Tijdsfactor

Tijdsintensief, omdat per categorie en niet per ruimte gesorteerd wordt en elk kledingstuk ingedeeld/toegewezen moet worden. Heel snel, omdat direct kan worden gestart met opruimen. Omdat opruimen dagelijks gebeurt, gaat deze methode altijd door.
Icon USP

USP

Je bezit nog maar weinig , maar wel stuk voor stuk favoriete kledingstukken. Kleding krijgt een tweede kans (verkopen, weggeven aan vrienden of goede doelen). Foto’s van het eindresultaat houden je gemotiveerd om continu te blijven opruimen.
Icon Voordelen

Voordelen

  • Je ontdekt hoeveel kleding je echt nodig hebt: eigenlijk heb je niet veel kleding nodig.
  • Gestructureerde aanpak.
  • Methode werkt direct, planning is niet nodig.
  • Resultaat is direct zichtbaar.
  • Schoonmaken, opruimen en wegdoen in één keer.
  • De methode zorgt voor blijvende structuur.
Icon Nadelen

Nadelen

  • Rigoureus: niet iedereen is even goed in sorteren.
  • Er moet kleding worden weggegooid, daarom niet duurzaam.
  • Er zijn items waar je niet gelukkig van wordt, maar die je toch nodig hebt (bijv. sokken).
  • Geen structuur tijdens het proces, je weet niet waar je moet beginnen.
  • De „Bruikbaar-doos“ kan verleiden tot het bewaren van overbodige kleding.
  • Een vierde doos („Misschien-doos“) ontbreekt voor kleding waar je nog even over na wilt denken.
  • Vraagt veel zelfdiscipline, anders blijft je kast er precies zo uitzien als eerst.
  • Continue toepassing kost veel tijd.
  • Er is geen sprake van een spectaculair opruim-resultaat.
  • Spontaniteit verdwijnt, omdat overal foto’s van gemaakt worden en dit kost veel tijd.
Icon Resultaat

Resultaat

  • Groot
  • Je ziet een enorme verandering. Vaak wordt de hoeveelheid kleding meer dan gehalveerd.
  • Gemiddeld
  • Want er belandt vaak veel kleding in de „Bruikbaar-doos“ .
  • Op lange termijn groot
  • Omdat de methode een continue verandering beoogt.
Icon Inspanning

Inspanning

Veel inspanning Weinig inspanning Voortdurende inspanning
Icon Oorsprong/herkomst

Oorsprong/herkomst

De Japanse Marie Kondo / Boeddhiste Rita Pohle / Feng Shui Japans productiesysteem (oorspronkelijk bedoeld om efficiënter te werken)
Icon Motivatie

Motivatie

Gemiddeld, omdat het veel tijd in beslag neemt maar je wel een rigoureus effect bereikt. Hoog, omdat je direct veranderingen ziet en het opruimen weinig tijd vergt. Laag, omdat je dagelijks moet opruimen en het resultaat pas op termijn zichtbaar is.
Icon Duurzaam

Duurzaam

Nee, omdat oude kleding zonder uitzondering weggegooid moet worden. Ja, nog bruikbare kleding kan aan vrienden of goede doelen worden geschonken. Omdat de focus hier op structuur en niet op wegdoen ligt, is dit niet van toepassing.
Icon Effect/Resultaat

Effect / Resultaat

Duurzame opruimmethode, die er in theorie voor zorgt dat je nooit meer hoeft op te ruimen. omdat alles een vaste plaats heeft. Bovendien verdwijnt alle overbodige kleding uit je huis. Voor de meeste mensen erg goed omdat je structuur aanbrengt en deze jaarlijks naloopt. Op de lange duur hoef je nooit meer veel op te ruimen, maar de methode vergt veel zelfdiscipline (anders slechts kortdurend resultaat).
Icon Kosten

Kosten

Geen (tenzij je het boek aanschaft) Eventueel geringe kosten als je dozen / vuilniszakken aanschaft. Geen (behalve dat je manden/kastindeling nodig hebt)
Icon Te herhalen?

Te herhalen?

Naar wens: omdat je minder kleding hebt, gaat opnieuw opruimen aanzienlijk sneller. Ja, na een (half) jaar, als je de „Bruikbaar-doos“ uiteindelijk weggooit. De methode is zo opgezet, dat deze zich voortdurend herhaalt. De inspanning wordt op den duur minder omdat je niet meer over een nieuwe structuur hoeft na te denken.
Icon Welbevinden

Welbevinden

Neemt toe omdat je alleen nog bezit wat je nodig hebt en van ballast verlost bent. Neemt toe omdat de methode snel effect heeft en dat een goed gevoel geeft. Neemt toe als de methode je eigen is geworden, je je eraan houdt en je het dagelijks opruimen niet langer als belastend maar als plezierig ervaart.
Icon Geschikt om samen met je partner uit te voeren?

Geschikt om samen met je partner uit te voeren?

Ja, als alle deelnemers tolerant zijn. Anders kan de minimalistische denkwijze tot problemen leiden. Ja Ja
Icon Uitwerking op je shopgedrag

Uitwerking op je shopgedrag

De minimalistische denkwijze leidt tot een bewuster koopgedrag: je koopt alleen nog kleding als je deze echt nodig hebt. Impulsaankopen doe je niet meer. Geen Geen
Icon Verbetervoorstellen

Verbetervoorstellen

  • Kleding niet weggooien, maar door- of weggeven.
  • (Op)Vouwmethode aanpassen aan je kledingkast.
  • Je hoeft uiteraard niet letterlijk “in gesprek te gaan” met je kleding, maar je moet je wel afvragen of een kledingstuk je blij maakt.
Direct een vierde „misschien- doos“ gebruiken. Eerst schoonmaken voordat je structuur aan gaat brengen.
Icon Toepasbaarheid op andere gebieden

Toepasbaarheid op andere gebieden

Ja, de methode is in theorie voor je hele huis geschikt. Ja, geschikt voor je hele huis. Ja, vooral voor je bureau en op kantoor.
Icon Conclusie

Conclusie

In beginsel een erg goede methode die een goed resultaat geeft. Echter wel moeilijk 100% uit te voeren, vooral als je niet minimalistisch wil leven. Snel & makkelijk toepasbaar, zodat je deze methode makkelijk kunt integreren in je dagelijks leven. Vraagt wel om regelmatige toepassing. Als je je erop toelegt, leidt de methode tot meer structuur in het dagelijks leven. Opruimen alleen is niet de centrale gedachte.

Logo KonMari-methodeGarderobekast opruimen volgens de KonMari-methode

Wat maakt jou echt gelukkig? Welke spullen en kleding heb je nodig om je evenwichtig en vrolijk te voelen? Dit zijn de vragen die Marie Kondo je in haar bestseller Magic Cleaning stelt. Sinds ze door „Times“ tot een van de 100 meest invloedrijke personen ter wereld is uitgeroepen, is ze ’s werelds onbetwiste opruimexpert. Want in plaats van onnodig tijd te spenderen aan opruimen en je niet happy te voelen als je huis en garderobekast er weer eens chaotisch uitzien, adviseert de opruimexpert alles weg te doen wat je niet nodig hebt. Haar motto? Ontdoe je van alles wat je niet gelukkig maakt. Dit klinkt makkelijker dan het is, want het betekent in de praktijk dat veel spullen in een vuilniszak terecht komen en uit je huis verdwijnen!

Ruim in deze volgorde op:
  • Bovenkleding
  • Broeken/rokken
  • Jurken
  • Ondergoed/sokken
  • Jassen/mantels
  • Sportkleding
  • Tassen/rugtassen
  • Riemen/mutsen/sjaals
  • Sieraden/horloges
  • Schoenen

Maar alles op zijn tijd – dit is trouwens precies waar het om gaat- want je moet bij het opruimen met die spullen beginnen die je niet (meer) interesseren. Wat betreft je garderobekast houdt dit in dat je niet met oude kleding begint waar je zeer aan gehecht bent, maar met kleding waar je blanco tegenover staat. Een jurk die je ooit van je beste vriendin hebt gekregen, hoort bijvoorbeeld tot de zaken waar je pas tegen het einde van je opruimactie over gaat beslissen. Marie Kondo geeft in het volgende staatje een logische volgorde aan. Naar onze mening maakt het echter niet uit met welke kledingstukken je begint. Belangrijker is het dat je bewust tijd vrij maakt en dat anderen je niet storen tijdens het opruimen, je afleiden of je zelfs proberen op andere gedachten te brengen.

Als eerste zoek je alle kleding in je huis bij elkaar, of het nu oude kleding uit de kelder, je dagelijkse kloffie, je favoriete blouse of praktische zaken als oude sokken of regenjassen betreft. Nadat je alles op één hoop hebt gegooid en je je waarschijnlijk voor het eerst realiseert hoeveel kleding je eigenlijk hebt, kies je een kledingsoort uit, bijvoorbeeld bovenkleding. Vervolgens gooi je alle bovenkleding op één hoop waarna je elk kledingstuk stuk voor stuk bekijkt terwijl je je afvraagt of je er blij van wordt en of je het echt nodig hebt. Alleen als het antwoord op beide vragen „ja“ is, mag het terug in je garderobekast. Alle kleding waar je niets bij voelt, die je zelden draagt of niet meer helemaal heel is, belandt zonder pardon in de afvalcontainer .

Aanvankelijk zal deze handelswijze wat vreemd aanvoelen, en zul je het lastig vinden echt rigoureus te werk te gaan. Maar zodra je een eerste vuilniszak vol hebt, zul je merken dat je opgelucht bent. Je ontdoet je van onnodige ballast, hebt voortaan veel overzicht en draagt dus altijd je favoriete kleding. En zeg eens eerlijk: hoeveel uit je kledingkast heb je al een eeuwigheid niet meer gedragen omdat je de kleur niet meer mooi vindt, je je er te dik of te dun in voelt of omdat je kledingstijl veranderd is? En stel je eens voor: voortaan doe je je kledingkast open en zie je alleen nog je favoriete kleding die je met veel plezier dag in dag uit hebt aan gehad, dat is toch een prettige gewaarwording, of niet soms? Je zult nooit meer hoeven zeggen: „Ik heb niets om aan te trekken“, terwijl je kast helemaal vol hangt, want alles wat er nu nog in je kast hangt, vind je leuk en bezorgt je een goed gevoel. Zijn er uitzonderingen voor bijvoorbeeld dure kleding? Nee, want dan zou je je kunnen verliezen in uitzonderingen. Het geld heb je sowieso al uitgegeven. Zo moet ook de kleding die je al jarenlang hebt bewaard om in te klussen de deur uit. Als je geen afscheid kunt nemen van een kledingstuk, vraag je dan af waarom niet. Alleen als er een belangrijke reden is waarom het niet weg mag, mag je het houden. In alle andere gevallen komt het ook terecht in de vuilniszak.

Nadat je alles hebt weggedaan wat je niet meer gelukkig maakt, moet je na gaan denken over de structuur en de juiste opvouwmethode. Marie Kondo heeft een geheel eigen methode bedacht die je probleemloos over kunt nemen. Hoe deze werkt zie je in onze handleiding. Het voordeel van de methode is dat je overzicht hebt over al je kleding en dat je niet langer de hele stapel omgooit als je een trui eruit haalt. Zelfs sokken, boxers en slips kun je zo perfect opvouwen.

De Kunst van het opvouwen Bronvermelding: https://www.westwing.de/magazin/lifestyle/marie-kondo/ (vertaald intern)

Zijn er ook nadelen aan de KonMari-methode?

Als eerste is de manier van opvouwen tijdrovend. Daarom is deze niet voor iedereen geschikt. Je moet voor jezelf de meerwaarde vaststellen om het nieuwe opruimsysteem in zijn geheel permanent te hanteren. Strikt genomen zou je dagelijks alles uit je handtas moet halen en op een vaste plaats moet opbergen. Dit is conform de grondgedachte weliswaar logisch en zorgt voor structuur, maar kost veel tijd en vraagt om zelfdiscipline. Zeker als je weet dat je je handtas de volgende dag weer gebruikt en dezelfde spullen opnieuw nodig hebt!

Natuurlijk zijn we er ons van bewust dat er ook kleding is waar we niet direct zo gelukkig van worden, zoals sokken en handschoenen, maar die we toch allemaal nodig hebben. Deze kleding moet alleen opgeruimd worden als je die niet meer gebruikt. Niemand heeft 40 paar sokken nodig of 5 paar handschoenen. Reduceer je functionele kleding tot alleen de echt noodzakelijke items. Ook staat het zonder meer weggooien van kleding (door de KonMari-methode voorgeschreven)op gespannen voet met streven naar duurzaamheid. Wij adviseren daarom kleding alleen dan weg te gooien als die kapot is of dermate afgedragen is, dat die onbruikbaar is geworden. Alle andere kleding kan weggeven of verkocht worden. Het rigoureus weggooien bij de opruimmethode van Marie Kondo heeft een religieuze achtergrond. Voor niet-boeddhisten is weggeven of verkopen meer geschikt, zeker als dit je ook nog wat geld oplevert.

Garandeert de KonMari-methode resultaat?

Wanneer je je verdiept in de filosofie van deze methode en als je de uitgangspunten zoals wij die in onze checklist hebben vermeld opvolgt, zal je kledingkast er uiteindelijk beduidend netter uitzien. Het gaat er echter niet om dat je alle regels exact opvolgt, je moet kijken wat het beste bij je past. Of je je hardop afvraagt of je gelukkig wordt van kleding, je hardop bedenkt wanneer je kleding hebt gedragen of dat je in stilte je kleding opruimt, is uiteraard geheel aan jezelf. Belangrijk is dat je jezelf niet voor de gek houdt en werkelijk alles wegdoet wat je niet gelukkig maakt of nooit meer draagt. Nadat je zo je complete garderobe onder handen hebt genomen, zul je voortaan doelgerichter kleding kopen en zal je kledingkast niet meer zo snel dichtslibben. Miskopen zul je langere tijd niet doen en je algehele koopgedrag wordt bewuster.

Logo 3-dozen -methodeDe 3-dozen -methode – opruimen zonder stress

Je wilt al langere tijd je kledingkast ontdoen van ongedragen en kapotte kleding maar krijgt het niet voor elkaar daadwerkelijk in actie te komen? Misschien is de 3-dozen-methode precies wat je nodig hebt, omdat je in alle rust te werk kunt gaan en kleding niet direct hoeft weg te gooien. Begin met één kamer of één kast. Doel van de 3-dozen-methode is, om je huis langdurig te ontdoen van oude rommel, zodat je ruimte creëert in je huis en je innerlijk. Begin goedgehumeurd met opruimen en draag comfortabele kleding. Zo ben je direct gemotiveerd en krijg je vanzelf zin dingen te veranderen en ruimte te maken voor iets nieuws. Leg voordat je begint eerst 3 dozen of vuilniszakken klaar en codeer ze. Eén doos is bestemd voor oude maar nog wel goede kleding die je „Bewaren“ wilt, één doos is voor kleding die „Bruikbaar“ is en één doos is voor kleding die je „Weggooien“ wilt. In doos nummer 1 gaat alle kleding die je nog wilt dragen en die je weer in je kast opbergt. In de doos „Bruikbaar“ gaat alle kleding die nog wel goed is, maar die je zelf niet meer draagt omdat je erop uitgekeken bent of omdat de kleding je niet meer past. Alles wat in doos 2 zit geef je weg, je verkoopt het of je schenkt het aan een goed doel. In de „Weggooien-doos“ gaat alles wat direct weggegooid kan worden, bijvoorbeeld sokken met gaten erin of verbleekte T-shirts.

Wat te doen met „bruikbare“ kleding?
  • Marktplaats
  • Kledingbank
  • Vlooienmarkten in de buurt
  • 2de hands winkels
  • Kledingcontainer
  • Doneren aan een goed doel
  • Aan vrienden geven

Start je opruimactie door kleding uit een kast of waar dan ook uit te halen en verdeel alles over de 3 dozen. Dit gaat best makkelijk en snel; zo kun je meerdere vertrekken in je huis aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan je schoenenkast of de kapstok in de hal. Als je merkt dat je het maar moeilijk vindt iets in de doos „Weggooien“ te doen, vraag jezelf dan bij ieder kledingstuk af wanneer je het voor het laatst hebt gedragen, of je het nog past en/of het nog leuk staat. Wees eerlijk tegen jezelf en doe truien, broeken en jassen die je niet meer past of niet meer leuk vindt weg. Een goede richtlijn hierbij is de “ 12-maanden-regel”. Alle kleding die je de afgelopen 12 maanden niet één keer meer hebt gedragen, gaat in de 2de of 3de doos. Je slaat zo meerdere vliegen in één klap: je maakt ruimte voor iets nieuws, vindt je belangrijkste en mooiste kleding sneller terug en verdient nog wat met verkoop of doet wat goeds door bruikbare kleding te doneren.

Het grootste voordeel van deze methode is overigens dat deze je minder tijd kost dan de KonMari-Methode. Je hoeft immers niet eerst alle kleding te verzamelen maar kiest één plaats in huis uit waar je begint. Je kunt desnoods meerdere dagen ervoor uittrekken om op je gemak die plaats op te ruimen. Deze opruimmethode is dan ook vooral voor drukbezette mensen zeer geschikt.

Nadelen van de 3-dozen-methode

De „Bruikbaar“-doos nodigt veel mensen ertoe uit overbodige kleding toch te bewaren en dus (te) weinig zaken weg te gooien. Daarom moet kleding die 4 weken na de start van je opruimactie nog steeds in die doos ligt, in de kledingcontainer gedaan worden. Ontdoe jezelf van onnodige ballast! Als 4 weken lang niemand interesse heeft getoond in je kleding, zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook daarna niet meer het geval zijn. Als je de kleding uit deze doos op een vlooienmarkt wilt verkopen, kom dan snel in actie. Kijk wanneer bij jou in de buurt zo’n vlooienmarkt wordt gehouden of en meld je vast voor een kraam aan. Ook hierbij geldt dat alles wat je niet verkoopt onmiddellijk na afloop wordt weggegooid. Anders blijf je met te veel oude spullen zitten en heb je geen profijt van je opruimactie. Heb je moeite om rigoureus op te ruimen, zet de dozen dan op zolder en geef alles wat je het komende half jaar niet gebruikt weg. De ongestructureerde werkwijze kan ertoe leiden dat je minder efficiënt opruimt dan bij de KonMari-methode het geval zou zijn. Juist wanneer je een paar weken de tijd neemt op te ruimen, vergeet je snel hoeveel je al hebt weggegooid of juist hebt bewaard. Je mist dan het moment waarop je je realiseert hoeveel kleding je eigenlijk hebt. En juist het bekijken van de (enorme) berg van alle verzamelde kleding uit je huis, helpt nogal wat mensen om aan de hand van de KonMari-methode zeer grondig op te ruimen.

Om die reden is het te verwachten resultaat slechts matig. Je hebt erg veel zelfdiscipline nodig om je huis net zo clean te krijgen als met de KonMari-methode het geval zou zijn. Aan de andere kant is het al heel wat waard wanneer je een begin maakt, want ook het opruimen van een deel van je kleding kan al een hele opluchting zijn. Beslis daarom zelf of je de voorkeur geeft aan de rigoureuze methode, die op minimalisme is geschoeid, of de meer ontspannen 3-dozen-methode. Beide methodes leveren meer structuur op en voor de meesten is het principe van minimalisme dat Marie Kondo hanteert waarschijnlijk een brug te ver.

logo 5-S-methodeBedrijfsmatig opruimen projecteren op je garderobekast met behulp van de 5-S-methode

De 5-S-methode komt voort uit het Japanse productieconcept, en is dus eigenlijk bedoeld voor een productie- c.q. werkomgeving. Je kunt deze methode echter ook prima gebruiken als je je huis of je kledingkast op wilt ruimen. Natuurlijk moet je dan eerst begrijpen waar de 5 „S“ voor staan:

Stap 1: Scheiden

Net zoals bij de andere methodes gaat het hier om uitzoeken. Haal al je kleding uit je kast en doe alles weg wat stuk is of wat je niet meer draagt. Bij deze methode maakt het niet uit of je kleding weggooit, weggeeft of verkoopt. Het gaat erom dat je alles wat je niet meer gebruikt wegdoet en zo van overbodige spullen afkomt. Specifieke regels zijn er bij deze methode hiervoor niet. Kijk voor advies eventueel naar de voorgaande methodes. Maar doe in elk geval alles weg wat je het laatste jaar niet meer hebt gedragen.

Stap 2: Sorteren

Nadat je alles wat je niet meer draagt hebt weggedaan, zul je in de meeste gevallen beduidend minder kleding hebben. Voor meer en vooral blijvende orde in je kast moet je nu een systeem bedenken waar je je aan houdt. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld manden, ladeinzetten, riemen- en sjaalorganizers van nut zijn. Maak hiervoor dus in elk geval je lades helemaal leeg en bekijk welke hulpmiddelen het meest handig zijn voor jouw kast. Vooral ondergoed, kousen, sokken en handschoenen kun je met het juiste hulpmiddel prima overzichtelijk opbergen.

Stap 3: Schoonmaken

Nu is het ideale moment aangebroken om je kast van onder tot boven schoon te maken. Je kast is immers leeg dus je kunt de kledingstang, lades en zelfs de achterste hoeken schoonmaken. Onze tip: de theorie schrijft voor dat je eerst sorteert voordat je gaat schoonmaken, wij raden je echter aan om met schoonmaken te beginnen en daarna te sorteren. Je kunt dan direct de eerste kledingstukken opruimen in je schoongemaakte kast. Zo ontdek je sneller of het nieuwe systeem je bevalt en of je makkelijk bij je kleding kunt.

Stap 4: Standaarden

Maak foto’s zodra je de perfecte structuur voor je kledingkast hebt gevonden. Dan kun je deze bijvoorbeeld aan de binnenkant van je kastdeur hangen of bevestigen op je schoenenkast. Zo heb je steeds de perfect opgeruimde kast duidelijk voor je. Op de eerste plaats motiveert dit je om je kleding direct op de juiste plek op te bergen en bovendien wordt sorteren zo een vaste gewoonte. Na verloop van tijd beschouw je sorteren dan niet meer zo zeer als een opruimactiviteit maar als dagelijkse routine die er nu eenmaal bij hoort.

Stap 5: Zelfdiscipline

De stap zelfdiscipline volgt direct na de vorige standaarden-stap. Als je alles consequent op de juiste plaats opbergt, blijft de structuur gehandhaafd en hoef je nooit meer echt op te ruimen. Met deze methode verandert de inhoud van je kast nooit in een chaos en hoef je slechts af en toe te controleren of er geen kleding overbodig is geworden. De voorjaarsschoonmaak is hiervoor bij uitstek geschikt omdat je die jaarlijks rond dezelfde tijd houdt en je dan alles heel grondig schoonmaakt.

Welke nadelen kleven er aan de 5-S-methode?

De methode die ook wel als de 5-A-methode bekend is (alles uit de kast, aanpakken, alles schoon, aandacht voor structuur, alle punten bijhouden) vraagt een hoge mate van zelfdiscipline waardoor niet iedereen resultaat boekt. Zodra er een einde komt aan het dagelijks opruimen, ontstaat opnieuw chaos. Bovendien schrijft de methode geen specifieke regels voor het opruimen voor, zodat bij de meeste mensen naar alle waarschijnlijkheid geen sprake zal zijn van een spectaculair opruimresultaat. Zonder duidelijke regels is het lastig om afscheid te nemen van je eigen kleding. Als dit (wel) makkelijk was, had je immers niet zoveel kleding verzameld. De 5-S-methode is meer geschikt om een basisstructuur in je kledingkast of je huis aan te brengen dan als methode die tot doel heeft je te helpen kleding uit te zoeken. Door het gebruik van foto’s gaat de spontaniteit enigszins verloren: als je iets wilt wijzigen aan de indeling moet je dit eerst opnieuw met behulp van foto’ s documenteren, de foto’s afdrukken en in je kast ophangen.

Uiteindelijk behaal je met deze methode wel langdurig resultaat, omdat deze methodiek inzet op een permanente verandering. Als je de chaos in je kast kortstondig te lijf wilt gaan of slechts je kleding wilt uitzoeken, kun je beter een andere methode kiezen, zoals de 3-dozen-methode.

De beste methode is niet voor iedereen dezelfde

Welke van de 3 methodes het meest geschikt is voor jou, moet je uiteindelijk zelf bepalen. Als leven conform minimalistische principes je aanspreekt, is de KonMari-methode een goede keuze. Als het je met name te doen is om structuur aan te brengen in je kast en opruimen slechts van ondergeschikt belang is, adviseren we je de 5-S-methode. Ook een combinatie van de laatste methode met de KonMari- of de 3-dozen-methode kan heel zinvol zijn, omdat je aan de ene kant de inhoud van je kledingkast minimaliseert, terwijl je tegelijkertijd een duurzame structuur aanbrengt. Om je in staat te stellen nog één keer de informatie van alle methodes tot je te nemen, hebben wij in 3 PDF’ s de stappen van elke methode op een rijtje gezet.

Checklist KonMarie-methode downloaden

Spreekt de Japanse denkwijze van Marie Kondo je aan? Download dan hier onze gratis checklist zodat je effectief kunt opruimen.
Checklist 3-dozen-methode downloaden
3 dozen verzamelen en gaan? Download onze gratis checklist om er zeker van te zijn dat je niets vergeet.
Checklist 5-S-methode downloaden
De kantoormethode toepassen op je kledingkast? Onze gratis checklist helpt je om permanent resultaat te boeken.

Interview met mevrouw Opruimen

Denise

Denise, beter bekend als mevrouw Opruimen, blogt sinds 2011 over opruimen en hoe je dit doet. Ze is tevens moeder van 3 kinderen en „Professional Organizer“.Wie meer over haar te weten wil komen, doet er goed aan haar blog eens te lezen of huurt haar direct in als Personal Organizer.

Beste Denise, om te beginnen willen we je graag wat beter leren kennen. Wil je ons kort wat over jezelf vertellen? Hoe kwam je er zo bij c.q. wat was de aanleiding voor jou om met je blog „ mevrouw Opruimen” te beginnen en sinds wanneer blog je?

Begin 2011 ben ik als mevrouw Opruimen voor mezelf begonnen. Als opruimcoach help ik mensen met meer plezier te wonen en zich van onnodige spullen te ontdoen. Gelijktijdig hieraan ben ik mijn blog begonnen. Mijn blog moest de plek zijn waar geïnteresseerden zich konden oriënteren op mijn activiteiten. Maar al gauw ging mijn blog een eigen leven leiden.

Hoe ontstond jouw interesse in het thema „Opruimen”? Was je als kind al bezig met opruimen of legde je je hier pas op volwassen leeftijd op toe?

Ik hield van jongs af aan al van opruimen, maar bevond me in de praktijk vaak midden in een creatieve chaos. Dat is vandaag de dag nog steeds zo – daarom heb ik ook zoveel begrip voor klanten die hun eigen weg uit de chaos willen vinden of meer grip willen krijgen op de chaos om hen heen. Het thema „Woonruimteoptimalisatie“ kwam er pas later bij, nadat ik het boek „Feng Shui: Weg met de warboel“ van Karen Kingston gelezen had. Hierna ging een nieuwe wereld voor mij open!

Je hebt al 2 boeken over het thema opruimen geschreven en op dit moment ben je bezig aan je derde boek. Had je ooit durven denken dat je met je blog en als zelfstandige zo succesvol zou kunnen worden?

Mijn man verklaarde mij destijds voor gek, hij heeft er absoluut geen moment op gerekend dat mijn activiteiten zoveel teweeg zouden brengen.
Drie boeken over opruimen? Dit had ik zelf zes jaar geleden ook nooit voor mogelijk gehouden, maar ik vind het super dat ik van mijn favoriete thema mijn beroep heb kunnen maken.

Op Instagram word je door ruim 20.000 mensen gevolgd. Hoe voelt dat om zoveel mensen een kijkje in je leven te geven, hen te inspireren en te motiveren om op te ruimen?

Ik vind dit erg leuk en ben blij met elke positieve feedback; ik sta er eigenlijk niet dagelijks bij stil. Er zijn zoveel meer „beroemde“ mensen op Instagram en ik vind mijzelf niet zo belangrijk. Natuurlijk geniet ik er wel van als ik privéberichten ontvang van mensen die mij laten weten mijn blog te lezen en hoe dit hen heeft beïnvloed. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor.

Voordat we helemaal afdwalen…. ons doel was om het met je te hebben over opruimmethodes voor je kledingkast. Uit je blog begrijp ik dat je het boek „Magic Cleaning“ van Marie Kondo hebt gelezen: begrijp je de hype rondom dit boek?

Oh jee … sorry dat ik even moet lachen, want: NEE – ik begrijp deze hype absoluut niet. Volgens mij heeft Marie Kondo geen nieuwe opruimmethode ontdekt of ontwikkeld en voor Europese gezinnen met kinderen is het boek sowieso niet echt geschikt. Maar wanneer het boek tot meer opgeruimde huizen in Nederland leidt, is dat natuurlijk positief.

Zou je het boek jouw volgers aanraden of ben je het niet op alle punten met haar eens? Bijvoorbeeld het punt dat je niet moet sorteren op basis van ruimte maar op basis van categorie?

Voor ik iemand dit boek zou aanbevelen, adviseer ik liever het „Feng Shui“ boek van Karen Kingston. Marie Kondo doet enkele aanbevelingen die ik minder realistisch vind. Zij adviseert bijvoorbeeld om elke avond je handtas leeg te halen en alles op de juiste plek op te bergen. Dat vind ik niet erg zinvol. Los daarvan moet je natuurlijk bedenken dat de gemiddelde Japanse vrouw anders woont en leeft dan de gemiddelde Nederlandse vrouw met kinderen. En of je nu sorteert op basis van ruimte of op basis van categorie maakt uiteindelijk niet het verschil. Het gaat erom dat je in elk geval hoe dan ook in actie komt.

Heb je al praktijkervaring opgedaan met een van de 3 methodes (KonMari, 3-dozen of 5-S-methode)? Zo ja, welke methode zou jij adviseren voor het opruimen van je kledingkast en waarom?

In de 5-S-methode moet ik mij nog verder verdiepen, want tot dit interview had ik niet eerder over deze methode gehoord of gelezen. Maar inmiddels weet ik al: precies deze methode gebruik ik altijd en overal! Sorteren, systematiseren, schoonmaken, standaardiseren, zelfdiscipline. Precies zo ga ik te werk.

Mevrouw Opruimen: kledingkast voor Mevrouw Opruimen: kledingkast na
©Fräulein Ordnung: kledingkast voor ©Fräulein Ordnung: kledingkast na

Nou, dat is ook toevallig! Dan hebben wij zojuist de naam van jouw persoonlijke opruimmethode onthuld. Kun jij nog andere opruimmethodes aanbevelen en zo ja welke? In welk(e) opzicht(en) wijk(t)(en) deze van de andere methodes af en wat zijn de voor- en nadelen?

Onder de streep lijken alle opruimmethodes op elkaar! Het gaat uiteindelijk altijd om:

  1. overbodige spullen wegdoen,
  2. wat je wilt houden opnieuw sorteren,
  3. dit (de voorgaande stappen) regelmatig herhalen.

Marie Kondo belooft weliswaar dat je haar methode slechts één keer hoeft toe te passen en daarna niet meer, maar dat klinkt mij net zo onwaarschijnlijk in de oren als dat de kapper mij zou beloven dat mijn haar na een knipbeurt niet meer zou groeien. Wanorde ontstaat nu eenmaal verloop van tijd! En mensen die boeken over opruimen kopen, zijn gewoon op zoek naar inspiratie en tips.

In je blog heb je een rubriek over het opruimen van je kledingkast. In deze rubriek laat je zien hoe je je eigen kast, maar ook kasten van klanten opruimt. Wat was tot nu toe (bij je klanten) het meest opmerkelijke wat je bent tegengekomen?

Ik vind het altijd bijzonder om te merken hoe moeilijk mijn klanten het aanvankelijk vinden om spullen weg te doen maar als ze dan een bepaald punt hebben bereikt, wordt het daarna ineens heel gemakkelijk. Het verbaast mij elke keer opnieuw dat dit punt, als er kennelijk ergens een knop omgaat, weer bereikt wordt.

Heb je ook wel eens situaties met klanten beleefd die bijzonder lastig waren, bijvoorbeeld de situatie dat een klant niet in staat was kleding weg te doen? Hoe ga je daarmee om?

Gelukkig zijn mijn klanten al een stap verder als ik bij hen binnenstap. Om mij in te huren en toe te laten in huis, betekent dat de situatie hen boven het hoofd is gegroeid dat dat ze echt iets willen veranderen. Ze weten dat ze spullen weg moeten doen en met mijn hulp gaat dat een stuk makkelijker. Los hiervan zou ik mijn klanten nooit overhalen spullen weg te doen waar ze dol op zijn of die ze echt graag willen bewaren. Ik wil hen graag helpen en ze niet met een kater achterlaten.

kledingkast helemaal leeghalen ©Fräulein Ordnung: kledingkast helemaal leeghalen

Welke methode gebruik je zelf en welke gebruik je voor je klanten? Verschilt dat misschien per klant?

In principe adviseer ik altijd om de kledingkast helemaal leeg te maken, schoon te maken en dan alleen dat er weer in te hangen of te leggen wat echt mag blijven. [Noot van de redactie: dus net als bij de 5-S-methode]
Eén keer was een kast bij een klant zó vol dat we het nooit in de beschikbare tijd zouden redden de hele kast op te ruimen. Toen hebben we de kast in gedeelten aangepakt. Dat is het leuke aan mijn beroep: ik kan mijn werkwijze op elke klant afzonderlijk afstemmen en terplekke beslissen hoe we te werk zullen gaan. Een vast schema heb ik niet. Elke klant en elke hulpvraag is anders.

Tot nu toe kom ik in je blog alleen kledingkasten van vrouwen tegen. Roepen mannen ook je hulp wel eens in? Zo ja, wat is dan het verschil tussen hun kast en die van vrouwen en met wie werk je prettiger?

Hulpvragen van mannen heb ik helaas tot nu toe nog niet gekregen. Ik vermoed dat er vrouwen meer waarde aan hechten dat kun kledingkast er overzichtelijk en goed uitziet en dat vrouwen eerder bereid zijn om zich te laten adviseren. Toch biedt mijn blog je een kijkje in de kledingkast van een man, namelijk die van Patrick Hufen, bekend als „De verzekeringsdetective “ van RTL. Zijn kledingkast was echter al opgeruimd toen ik hem met mijn camera bezocht.

Wij vrouwen (en ook mannen al heb je die tot dusverre nog niet geadviseerd) hebben zo hun eigenaardigheden als het op kleding aankomt. Welke kledingstukken doen vrouwen naar verhouding niet gauw weg c.q. ruimen ze niet graag op?

Tot nu toe kan ik stellen dat het niet uitmaakt welke kledingstukken we onder handen nemen. Het gaat mijn klanten maar om één ding en dat is om een opgeruimde kledingkast. Niemand heeft er problemen mee als we samen kleding uitzoeken en opruimen, ook niet als dat bijvoorbeeld ondergoed is.

Mevrouw Opruimen: kledingzakken na het opruimen ©Fräulein Ordnung: kledingzakken na het opruimen

Hoe slaag je erin om je klanten ervan te overtuigen dat ze er goed aan doen om afgedragen favoriete kleding toch weg te doen? Heb je hiervoor een speciale tactiek die je met ons wilt delen?

Ik trek dan een verbaasd gezicht en ik vraag de klant om mij uit te leggen waarom ze nu precies zo aan dit kledingstuk hangt. Ofwel ze heeft een heel goede reden hiervoor of ze realiseert zich op dat moment hoe vreemd het is dat ze geen afstand van iets kan doen en gooit het alsnog met overtuiging in de vuilniszak. En altijd blijkt weer dat hoe langer je opruimt, hoe makkelijker je spullen weg doet.

Is het wel eens voorgekomen dat je opruimmissie bij een klant mislukte, dus dat jouw opruimmethode niet overgenomen werd en dat er na afloop geen verandering te bespeuren viel?

Nee, gelukkig niet! Tot nu toe hebben klanten altijd mijn advies ter harte genomen. Als je 3 uur lang met mij samenwerkt, dan is er vervolgens altijd sprake van een verandering!

In je blog is te lezen en te zien dat jouw eigen kledingkast zeer minimalistisch is. Wat heeft jou destijds ertoe bewogen om je kledingkast rigoureus op te ruimen?

Dat heb ik me niet echt voorgenomen, dat is min of meer zo gelopen. Maanden geleden heb ik elk kledingstuk waaraan ik geen plezier meer beleefde of dat niet meer helemaal paste, weggedaan, net zolang tot er alleen nog maar favoriete stukken overbleven. Dat maakt mijn leven een stuk eenvoudiger!

Ook al deel je niet alle inzichten van Marie Kondo, toch is ook voor jou de vraag waar je nu gelukkig van wordt heel belangrijk. Welke voordelen zie jij bij het minimaliseren van de inhoud van je kledingkast? En zie je ook nadelen?

Een groot voordeel van een minimalistische kastinhoud: je hoeft niet lang na te denken over wat je aan zult trekken en je draagt altijd kleding waarin je je goed voelt. Nadelen zie ik hierbij niet.

Mevrouw Opruimen: de favorieten na het opruimen ©Fräulein Ordnung: de favorieten na het opruimen

Heb je je persoonlijke opruimdoelstelling al gehaald of werk je daar nog aan?

Wat mijn kledingkast betreft heb ik deze wel gehaald, maar voor de rest van mijn huis zie ik nog mogelijkheden tot verbetering. Het is mijn streven om over ongeveer 10 jaar (als alle kinderen het huis uit zijn) kleiner te gaan wonen, voor die tijd moet dan nog wel het en ander mijn huis uit.

Ik ben heel benieuwd of je je doel gaat bereiken en hoe je dan over ongeveer 10 jaar woont. Kun je een punt noemen waardoor opruimen bij veel mensen niet lukt?

Bij de meeste mensen gaat het mis omdat ze te veel ineens willen. Dan kunnen ze zich niet ertoe zetten om te beginnen en zoeken voor zichzelf uitvluchten waarom ze geen afscheid van bepaalde zaken kunnen nemen. In plaats van op te ruimen gaan ze liever shoppen en maken de bestaande wanorde zo alleen nog maar groter ...

Wanneer is het een goed moment om professionele hulp bij het opruimen in te schakelen?

Als je ongelukkig bent over hoe je huis eruit ziet en je merkt dat het je niet lukt om zelf het tij te keren, dan is de tijd rijp om professionele hulp in te schakelen. Een klein zetje van een professional organizer kan net genoeg zijn om je in beweging te krijgen; de rest volgt dan vanzelf.

Heb je weleens een conflict meegemaakt tussen jou en je partner of tussen jouw klanten en hun partners of vrienden? Bijvoorbeeld omdat de laatstgenoemden gewoon doorgaan met consumeren en de minimalistische denkwijze en opruimideeën niet kunnen of willen begrijpen?

Waarschijnlijk is opruimen – en het huishouden in zijn algemeen – veel te vaak een punt van strijd. De basis hiervoor wordt al gelegd in de verhouding tussen ouders en kinderen. Ouders foeteren op hun kinderen omdat die hun kamer niet opruimen. Maar hebben die ouders hun kinderen wel echt geleerd hoe ze moeten opruimen? Men zou meer hierover met elkaar moeten praten, luisteren naar wat de ander wil en samen oplossingen bedenken.

Dat heb je mooi gezegd. In het algemeen ben ik nieuwsgierig hoe je permanent voor een opgeruimde kast of opgeruimd huis zorgt. Heb je tips voor ons om hier permanent grip op te houden?

  • Elke avond even opruimen helpt om chaos buiten de deur te houden. Met 15 minuten per dag kun je al een eind komen.
  • Een planning maken welke kasten of hoeken in je huis opgeruimd moeten worden en deze één voor één afvinken.
  • Wie zijn kledingkast minstens 2 keer per jaar helemaal leeghaalt en daarna opnieuw indeelt, houdt een goed overzicht.
  • Meer tips vind je vanaf oktober in mijn nieuwe boek: „Voor een gezellig huis en meer tevredenheid“. In 30 dagen naar een mooier en opgeruimder huis.

Tenslotte nog een laatste vraag: wat is jouw belangrijkste advies voor iedereen die zijn kledingkast wil opruimen en een opgeruimder leven nastreeft?

Bewaar alleen dat wat je lief is, wat je gelukkig maakt of wat nuttig is.

Hartelijk dank voor dit interview Denise. Ik weet zeker dat lezers veel nuttige tips van je hebben gekregen en voortaan vaak je blog zullen lezen.